fredag 19 oktober 2012

bastuoutfiten

 Avslutar veckan med ett rejält, finländskt bastubad. Vad du behöver är en handduk (helst), lite tvål (eventuellt), lite sprit (definitivt), en hink + skopa (inga undantag) och en ordentlig bunt färskt, väldoftande björkris (alltid, när årstiden tillåter alltså).
 Från Systemet. Börjar kännas given. Kanske vi från och med nu bestämmer att ni alla vet var man handlar sånt där? Passar det?
 Någon smörja någonstans från finska marker.
 En hink från Willys och en bålslev. Man tar faktiskt vad man har. Funkar fint, men helst ska det vara en ordentlig skopa med träskaft så man han kasta saakelis mycket vatten på kaminen.
 Riset. Ska vi ha biologi? Vilket är trädet?  Alla som gissar rätt får provköra mig en timme. Eller vi kan säga en halv, eftersom jag redan sagt svaret.
Handduk. Det enda "klädesplagget" jag som modebloggare hade på mig idag. Och så säger jag inte ens var den är köpt. Vad händer egentligen?

Men nu vet ni hur man bastar som folk. Saunaan ja heti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar