tisdag 6 december 2011

självständighetsoutfiten

Idag är det 6 december. Med andra ord Finlands självständighetsdag. Den nittiofjärde i ordningen. Patrioten i mig blommade upp extra mycket. Jag är stolt.

 Det är naket idag igen. Men det symboliserar även min kärlek till fosterlandet - naken och äkta. Jag klär mig helt enkelt i en hemmagjord flagga som tillverkades i samband med ishockey-VM i våras. Till det har jag adderat en hel del finländska accessoarer.
 Plåtburk med Muminfigurer, från Citymarket.
 Koskenkorva från Systembolaget (här vill jag ju egentligen kunna säga Alko, men tyvärr) och en Muminmugg som är en byteshandel men egentligen bottnar i julklapp från en människa vilken jag har en märklig relation till.
 Snusmumrikenskålen är en studentgåva från samma person.
 Finländsk litteratur. Finlandssvensk till och med. Det värmer min kalla, rostade järnkropp. Mumintrollets födelsedagsbok, Världen enligt Muminmamman och Pappan och havet. Samtliga är gåvor, utom den sistnämnda som är från Adlibris.
 Pantterigodis. Finländsk salmiak. Det är en present men är nog inhandlad i Finland någonstans.
 Muminmagnet. Julklapp från vän.
 Lilla My-kasse, köpt på Silja Line.  Mycket behändig. En av mina bästa väskor.
 Lilla My-armbandsklocka. Köpt på Seppos guld. Bekväm och bra.
Snorkfrökenhandduken är en julklapp av familj. Det är kvalitet. Den är tillverkad i Finland. Så såklart.

Vad tycker ni? Hade jag platsat på presidentbalen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar